duNia PeRsEkoLaHaN














Hidup bukan sekadar rialiti yang 
perlu kita lihat dan hayati.
 Bukan sekadar untuk menjalani
 kehidupan tetapi untuk
 menjadikan sesuatu kehidupan
 itu lebih indah dan bermakna.
 Kehidupan itu merupakan 
anugerah yang anda semua
 perlu rasai sehingga sesuatu 
perkara itu tamat.
 Kerana masa yang pergi
 tidak kan berulang 
kembali bagi menunggu kita.
**** 
Kalau dahulu cerita bab sekolah
 mesti korang terfikir pasal
 homework, experiment, 
dan bangun pagi.
 Ni lah perkara paling malas
 korang nak buat betulkan?
 Tapi korang pernah fikir apa
 yang terjadi sekiranya
 zaman persekolahan korang tamat?
         
Susah beb…

         Korang kenalah fikir
 soal kembungkan
 poket seluar yang dah
 nak kering ni.
 Memang susah. Kadang
-kadang terfikir soal makan minum,
 duit belanja, sewa itu,
 bayar duit motor,
 kereta, bayar bil itu dan
 ini perh susah.
 Tu lah kenyataannya. 
Sampai masa aku terfikir lebih baik
 berada dibangku sekolah
 daripada berada di alam pekerjaan.
 Bila sekolah.
 Sibuk nak kerja, bila dah bekerja, 
nak pergi sekolah la pulak.
Saat berada disekolah tadika
 “mak taknak gi 
sekolah nak duduk rumah”
 dengan nada menangis
 dan melalak melaung 
tak nak pergi sekolah tadika.

Bila sekolah  rendah
“mak tak best lah 
sekolah rendah susah.
 Lagi best duduk tadika”

Bila masuk alam 
sekolah menengah
“wow rindunya pada
 sekolah rendah”

Bila tinggal sebulan nak 
tamat sekolah menengah
“wahaha tak nak tamatkan 
alam persekolahan”

Tibalah masa untuk
 memasuki alam pekerjaan
“tak suka! Susah! Benci! Penat! 
Aku nak balik ke alam
 persekolahan”


















Tu lah rintihan yang
 akan keluar dari
 mulut seorang insan
 bernama manusia.
Inilah rutin harian yang
 akan kita lihat dan
 pamirkan di setiap 
ranjau kehidupan.
 Bukan senang nak hidup 
kalau tak tempuh 
kehidupan yang sukar lebih-
lebih lagi yang mencabar
P/S: Duduk didalam hutan
 macam orang asli,
 Kalau duduk dekat Bandar, 
Macam orang nak
 bunuh diri, Kos sara hidup tinggi da…

TERIMA KASIH KERANA MENYINGGAH DAN MEMBACA POST INI :)

No comments:

Daisypath Happy Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

my Supporter.^^