Diet yg sesuai BUAT PESAKIT BUAH PINGGANG .

Assalamualaikum w.b.t .
salam sejahtera /salam 1 malaysia / salam perak aman jaya ! :) heeee
oke, post kali ni saya nak memberitahu sedikit mengenai JADUAL PEMAKANAN BUAT PESAKIT BUAH PINGGANG .~
apa yang saya nak bg ni , tidak lah begitu detail.. tetapi sedikit sebanyak boleh jugak lah membantu kan :)
mari baca entry bawah ni ....

Jadual berikut merumuskan perbezaan antara perubahan pemakanan perlu diambil oleh pesakit yang menjalani PD dan HD: 

Kelas makanan: Dialisis Peritoneum (PD) 

Protein: Mengikut keperluan, keperluan protein lebih tinggi daripada pesakit HD. 

Kalium: Biasanya tidak terhad melainkan tahap darah adalah tinggi. 


Fosforus: Terhad. 


Cecair: Lebih longgar daripada pesakit HD. 


Kalori: Mengikut keperluan. Jika kurang berat badan, pesakit memerlukan lebih banyak kalori untuk mencegah kekurangan khasiat pemakanan. Jika berat badan berlebihan, pesakit memerlukan kurang kalori untuk mencegah kenaikan berat badan selanjutnya. Kalori daripada dekstrosa dalam dialisat perlu diambil kira. 


Jenis makanan: Dialisis HD 

Protien: Mengikut keperluan 

Kalium: Terhad 


Fosforus: Terhad 


Cecair: Terhad 


Kalori: Mengikut keperluan. Jika kurang berat badan, pesakit memerlukan lebih banyak kalori dan jika berat badan berlebihan, pesakit memerlukan kurang kalori. 


Jadual ini hanyalah panduan umum mengenai jenis makanan yang sesuai bagi pesakit buat pinggang yang menggunakan kaedah rawatan berbeza. Namun, mereka dinasihatkan berbincang dengan doktor dan pakar diet buah pinggang sebelum membuat perubahan kepada amalan pemakanan untuk memastikan diet yang seimbang dan sihat.

sekarang mari baca sedikit info dari pada beberapa pakar mengenai sakit ini :) baca yerrrr....

Dr Chee berkata, pesakit yang memilih PD biasanya menjalani pembedahan yang kecil untuk memasukkan tiub plastik kecil ke dalam rongga peritoneum (perut). 

“Larutan dialisis kemudian dimasukkan secara suntikan ke dalam rongga peritoneum untuk menyingkirkan toksin dan cecair berlebihan menerusi proses osmosis. Ketika ini, membran peritoneum berfungsi sebagai alat penapis,” katanya. 
Beliau berkata, disebabkan ciri proses rawatan ini, protein akan hilang menerusi membran peritoneum pada setiap kali pertukaran dialisis.
Justeru, katanya pesakit yang menjalani rawatan PD perlu meningkatkan pengambilan protein bagi memastikan jumlah protein secukupnya untuk tumbesaran, pembinaan otot, membaiki tisu dan melindungi badan daripada jangkitan. 
“Kadar pengambilan protein yang disyorkan bagi pesakit harus dikekalkan pada tiga atau empat hidangan sehari, iaitu lebih kurang saiz tapak tangan bagi setiap hidangan, baik daging, ikan atau ayam,” katanya. 
Katanya, sesetengah jenis buah-buahan misalnya pisang dan anggur, selain sayur-sayuran berdaun adalah contoh pemakanan yang memiliki kandungan kalium tinggi. 
Pesakit PD katanya boleh mengambil makanan jenis ini bagi membantu mereka menjaga kesihatan jantung dan mengekalkan tahap bendalir badan yang normal. 
“Walaupun terdapat fleksibiliti bagi pengguna PD dari segi pengambilan kalium dan cecair yang dibenarkan, pengambilan fosforus harus dipantau kerana enapannya boleh menyebabkan tulang rapuh dan sakit sendi,” katanya. 
Namun, katanya agak sukar untuk mengelakkan makanan yang mengandungi fosforus kerana ia boleh didapati dalam pelbagai jenis makanan termasuk daging, ikan, ayam, minuman berasaskan koko, kacang selain makanan seperti tauhu, dal dan sayur kacang. 
Dr Chee berkata, bagi mengatasi masalah ini, semua pesakit yang menjalani dialisis, sama ada HD atau PD, perlu mengambil pengikat fosfat (contohnya pil kalsium) untuk menyingkirkan fosfat tambahan daripada badan. 
Pengambilan garam juga harus dihadkan untuk mengawal tekanan darah. Satu cara yang boleh diamalkan dengan mudah ialah ‘diet tanpa garam tambahan’ iaitu jumlah garam minimum digunakan ketika memasak (¼ camca teh sehari). 
Selain itu, pesakit perlu waspada terhadap makanan lain yang mempunyai kandungan garam yang tinggi seperti kicap masin, sos tomato atau cili, sos ikan, sos tiram dan makanan dengan MSG. Mengelak makanan sedemikian adalah pilihan terbaik dalam diet. 
“Pengurangan jumlah air kencing yang dihasilkan adalah simptom umum masalah buah pinggang yang biasanya didapati pada peringkat akhir penyakit. Akibatnya, ramai pesakit mengalami bengkak, sesak nafas dan tekanan darah tinggi disebabkan cecair berlebihan yang disimpan di dalam badan,” katanya. 
Oleh kerana terapi PD membantu mengekalkan fungsi buah pinggang untuk tempoh lebih lama, pesakit yang menggunakan kaedah rawatan ini tidak perlu mengawal pengambilan cecair dengan begitu ketat kerana pengeluaran air kencing tetap dikekalkan pada tahap normal. 
“Sebagai garis panduan umum, semua orang harus sedar mengenai jumlah kalori yang diambil untuk mengelakkan diri daripada menjadi gemuk. Kadangkala, penyerapan dekstrosa (gula) dalam dialisis 
boleh menyebabkan kenaikan berat badan pesakit PD. Pengambilan jumlah kalori yang betul penting untuk mengekalkan keseimbangan antara membekalkan tenaga bagi badan dan mengelakkan berat badan berlebihan,” katanya. 

HARAP BERGUNA UNTUK SEMUA :)

TERIMA KASIH KERANA MENYINGGAH DAN MEMBACA POST INI :)

malaikat maut melambai lambai ~


Assalamualaikum wbt :)
takde apa nak type sebenanya . cume nak bagitau .
SAYA RINDU ADIK SAYA >
akuchi mada !!
SAYA RINDU ATOK SAYA > allahyarham hj . kamaruddin !!

hmmm. buat arwah atok tercinta . saya sedih nim atok :'( kalau lah atok ada saat nim . rndu atok sgt2 . kat sape org nak bercerita lagi ? dulu atok jadi tempat org meluahkan segala galanya .. sekarang ? atok tiada . sangat susah nak terima . atok tiada galang ganti nya !! sayang atok sampai bila bila ~

hmm. buat kuchi kuchi akak pulak . thanks sebab sudi berkawan dgn akak . thanks sebab sudi dga problem akak . thanks sebab bg nasihat pada akak . thanks untuk segala galanya . btw . study smart . dont give up ! capai cita cita anda supaya family bangga dgn anda oke ?! hmm love u more sayang ~ 
the end !

TERIMA KASIH KERANA MENYINGGAH DAN MEMBACA POST INI :)

Daisypath Happy Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Graduation tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers

my Supporter.^^